Cum să alegi cele mai bune suplimente alimentare

Cum să alegi cele mai bune suplimente  alimentare

A lua sau a nu lua suplimente alimentare - este, probabil, una dintre cele mai „fierbinți” întrebări pe acest subiect. Intr-o lume ideală, alimentele ar trebui sa ne asigure toți nutrienții necesari bunei funcționări a organismului. Dar in lumea în care trăim, din cauza stilului de viață, agriculturii moderne și altor factori, se intamplă adesea ca „plinul” de nutrienți sa nu mai fie asigurat doar din alimentatie. Indiferent cât de sănătos și variat ne-am strădui să mâncăm, mai ales ca în anumite perioade ale vieții (de exemplu, sarcina) sau pe masură ce inaintăm in vârstă, nevoile noastre nutriționale se schimbă și atunci e nevoie de putin ajutor din exterior. Odată ințeles ca suplimentele nu au fost concepute cu scopul de a inlocui o alimentație variată, ci doar de a ameliora deficientele, vine urmatoarea intrebare: ce fel de suplimente să aleg? Oferta din piată este mai mult decat generoasă, așa că in cele ce urmează vă oferim un ghid de supraviețuire in lumea suplimentelor alimentare.

Cele mai comune suplimente alimentare sunt preparate care contin vitamine, minerale, enzime, extracte din plante, tulpini de bacterii benefice, antioxidanti sau aminoacizi. Acestea pot fi gasite in forme de administrare cat mai diverse: capsule, comprimate, pulbere, sirop si nu numai. Tocmai multitudinea de optiuni din piata face ca alegerea unui astfel de produs sa se dovedeasca o adevarata provocare.

Nu toate suplimentele alimentare sunt la fel

Sursa ingredientelor, concentratia de ingredient activ, excipientii din compozitie, biodisponibilitatea (rata de absorbție), ingredientele sustinute prin studii, certificarile, toate aceste lucruri fac diferenta. Si, da, pot influența considerabil prețul. Chiar daca este mai tentant sa alegem un supliment alimentar mai ieftin, trebuie sa luăm in considerare că un preț mai ridicat poate fi o garanție a calitătii și sigurantei acestora, fiind justificat prin investitiile care au fost facute în tehnologia de formulare și studiile din jurul ingredientelor compoziționale. De exemplu, acizii grași esentiali Omega-3 ar trebui sa provină din mediul marin, dar este la fel de important ca acel mediu marin să nu fie poluat. O diferență intre doua suplimente alimentare cu Omega-3 care au costuri diferite poate fi metoda de extractie si purificare care se reflecta in forma sintetică sau naturală sub care este regăsit uleiul de peste.
Cat de „potente” sunt suplimentele alimentare mai ieftine? Aceasta este o alta intrebare interesanta. Vitaminele si mineralele au nevoie de o anumita „vigoare” ca sa fie eficace, lucru cunoscut in termeni de specialitate ca „doza terapeutica”. De exemplu, in cazul suplimentelor cu tulpini de bacterii benefice, sunt foarte importante varietatea si concentratia bacteriilor benefice prezente in supliment. Concentratia bacteriilor benefice este exprimata sub denumirea „CFU”, unitatea de masura ce indica numarul unitatilor formatoare de colonii, alaturi de care regasim si concentratia, atat de relevanta pentru eficacitatea produsului.

O analiză a obiceiurilor alimentare poate trăda potențiale carențe

Dar inainte sa vorbim despre calitatea suplimentelor alimentare și cum să le alegem corect, să incepem cu inceputul: care sunt propriile noastre nevoi nutriționale si ce cautăm exact. Chiar daca suplimentele alimentare nu sunt medicamente și se eliberează fără prescripție medicală, este recomandat să cereti sfatul medicului sau farmacistului inainte de a incepe o astfel de cură, mai ales daca administrati si tratament alopat, pentru a elimina riscul de interactiuni intre substantele continute de acestea. In plus, medicul va poate evalua starea de sanatate si poate depista anumite deficite sau potentiale deficite, atat prin analize de sange (de exemplu, teste de sange pentru evaluarea nivelului de vitamina D, calciului, magneziului etc.), cat si printr-o analiza a obiceiurilor alimentare.
Daca aveti o dieta vegana sau vegetariana, riscul de a suferi de un deficit de vitamina B12 este mai mare decat in cazul persoanelor care consuma si proteina de origine animala, arata studiile efectuate de-a lungul timpului. Vârsta, afecțiunile cu care vă confruntati, istoricul familial – deci, predispozitia de a suferi de anumite afectiuni sunt tot atatea indicii importante pentru medic, ce pot semnala prezenta sau probabilitatea unor carente. De exemplu, daca aveti un risc de a dezvolta osteoporoza, cel mai probabil medicul va va recomanda suplimente pe baza de vitamina D si calciu. Daca vă confruntați cu spasme musculare, cârcei sau o stare de iritabilitate, ar putea fi un semn ca nu aveti suficient magneziu in organism. Un alt exemplu cunoscut este acidul folic, de care au nevoie toate femeile insarcinate. De asemenea, alergiile sau intolerantele alimentare conduc la eliminarea unor alimente din dieta, ceea ce vă poate priva de anumiti nutrienți esențiali.


Interpretarea beneficiilor de produs

Odata descoperita nevoia, este important să știm cum să alegem un supliment alimentar de calitate. Primul pas este descifrarea etichetei, nu intotdeauna la indemana pentru o persoana care nu are cunostinte in domeniu. Primul lucru care ar trebui sa va dea de gandit este promisiunea principala de pe ambalaj. Daca suna prea bine ca sa fie adevarat – de exemplu, „arde grasimea!”, ganditi-va de doua ori inainte sa alegeti acel produs. Un mesaj echilibrat de genul „ajuta la mentinerea greutatii corporale” este mult mai onest cu privire la beneficiile reale pe care le poate oferi acel supliment.

Ce inseamna %VNR?
Urmatorul lucru la care trebuie sa fim atenti este concentratia de compus activ si doza recomandata. Este foarte important sa alegeti suplimentul care va asigura doza potrivita. Concentratia de ingredient activ din fiecare doza este si ea extrem de importanta: in cazul vitaminelor si mineralelor, o regasiti pe ambalaj ca „valoare nutritionala de referinta” (Percent Daily Value - %DV in limba engleza si %VNR – valoarea nutritionala de referinta, in limba romana) si are la baza nevoile nutritionale ale unei persoane cu o dieta zilnica de 2000 de kilocalorii.
De exemplu, daca un supliment contine 60% VNR dintr-un anumit nutrient, acest lucru inseamna ca satisface recomandarea zilnica din acest nutrient intr-o proportie de 60%. In anumite cazuri, suplimentele pot contine ingrediente auxiliare care depasesc 100% din valoarea zilnica recomandata (fiind potrivite pentru a corecta sau a sustine o actiune, atunci cand necesarul nutritional este mai crescut).

O lista lunga de ingrediente auxiliare poate semnala o calitate inferioara
Pe lângă concentrația de compus activ, este bine să verificați și celelalte ingrediente din compoziția produsului. Suplimentele alimentare incarcate de excipienti ridica semne de intrebare. Printre cei mai comuni excipienti se numara celuloza, gelatina, acidul stearic, dioxidul de siliciu, acidul citric, lecitina din soia, sorbitol etc. Desi acesti compusi sunt necesari pentru „legarea” produsului, este recomandat ca lista de ingrediente auxiliare sa fie cat mai scurta. Ingredientele sunt listate in ordinea in care predomina in produs, exact ca in cazul alimentelor. Este de preferat sa cautati produse cu etichete „free of”. De exemplu, suplimentele „GMO-free” nu contin organisme modificate genetic.
Sinergia ingredientelor este un alt indicator al calitatii suplimentelor. Aceasta inseamna ca produsul ca intreg este mai eficace, mai benefic decat suma partilor sale. Pe scurt, ingredientele suplimentului se afla intr-o stare de armonie.
Cercetati biodisponibilitatea produsului. Nu toate suplimentele au aceeasi rata de absorbtie. De asemenea, cautati informatii despre cercetarile care stau la baza ingredientelor din suplimentele respective, cat de documentate stiintific sunt. Certificarile si licentele internationale specifice sunt tot atatea lucruri care sustin calitatea,  eficienta si siguranta produselor.
Nu in ultimul rand, alegeti suplimente alimentare produse într-o unitate care respectă bune practici de fabricație (GMP) pentru produsele farmaceutice, adică sunt conforme cu ghidurile recomandate de organismele responsabile de control, cele care autorizează punerea pe piață a produselor. Respectarea acestor ghiduri reprezintă o garanție a calității și siguranței produselor.  
Acestea fiind spuse, nu toate suplimentele de vitamine și minerale sunt considerate de calitate.
De fapt, unele mărci sunt pline de umpluturi, aditivi și ingrediente nesănătoase care pot face mai mult rău decât bine atunci când vine vorba de sănătatea ta.
Este important să alegeți o marcă de renume care a fost supusă unor teste extinse, în mod ideal de către un laborator terț și care provine din ingrediente de înaltă calitate. Făcând acest lucru, vă puteți asigura că primiți un supliment pur și puternic pe care corpul dumneavoastră îl poate folosi eficient.

Cum știi dacă o vitamină este de bună calitate?

Pentru a evalua calitatea unei vitamine, verificați eticheta ingredientelor și căutați produse care nu conțin umpluturi, aditivi și ingrediente artificiale.

Dacă este posibil, căutați o vitamină care este testată sau certificată de o terță parte și cumpărați de la mărci care sunt transparente cu privire la modul în care produsele lor sunt obținute și fabricate.

Cum să alegi cea mai bună marcă de vitamine pentru tine
Există mai mulți factori de care trebuie să luați în considerare atunci când determinați ce marcă de vitamine este potrivită pentru dvs., inclusiv:

  • Nevoile personale. Luați în considerare obiectivele dvs. de sănătate pentru a găsi o marcă care să ofere produse adaptate nevoilor dumneavoastră specifice. De exemplu, unele mărci oferă produse special pentru sportivi, în timp ce altele se concentrează pe satisfacerea nevoilor copiilor, adolescenților sau persoanelor însărcinate.

  • Calitate. În mod ideal, căutați mărci cu produse și facilități care sunt testate sau certificate de terți, ceea ce ajută la verificarea siguranței, rezistenței și purității suplimentelor.

  • Restricții alimentare sau alergii alimentare. Multe produse sunt certificate vegane, fără gluten sau lactoză, ceea ce poate fi un aspect important pentru unii.

  • Cost. Unele mărci sunt mai scumpe decât altele, așa că asigurați-vă că căutați o companie care oferă produse în limita bugetului dvs.

Un exemplu de companie este Swedish Nutra, o companie suedeză care utilizează ingrediente de înaltă calitate, fără contaminanți, materiale de umplutură și metale grele. Inovația, calitatea și sustenabilitatea sunt definitorii pentru companie, iar gama de produse cuprinde colagenuri, multivitamine sau alte suplimente complexe, concepute pentru diferite nevoi și stiluri de viață.
Compania oferă, de asemenea, suplimente concepute pentru a sprijini îmbătrânirea sănătoasă, sănătatea oaselor și articulațiilor, funcția imunitară și nivelurile de energie.
În plus, multe suplimente sunt, de asemenea, vegane și fără gluten, soia sau lactate, deși acest lucru poate depinde de produsul specific pe care îl selectați.


Cum se asigură calitatea?

Selectarea unui supliment de înaltă calitate este important pentru maximizarea potențialelor sale beneficii pentru sănătate.
Pentru a începe, cumpărați suplimente care sunt produse de producători de renume.
Asigurați-vă că verificați și eticheta îngredientelor și evitați suplimentele care conțin cantități mari de umpluturi, aditivi și conservanți.
Anumiți producători oferă, de asemenea,  un document care detaliază puritatea și puterea unui supliment și demonstrează că au fost îndeplinite standarde specifice de calitate.
Unele pot avea, de asemenea, o certificare sau un sigiliu de aprobare de la organizații precum NSF International sau Consumer Labs, care sunt companii care efectuează teste terțe asupra suplimentelor pentru a evalua calitatea.
Dacă aveți orice afecțiuni de sănătate  sau luați orice alte medicamente, asigurați-vă că consultați un profesionist din domeniul sănătății înainte de a începe un nou supliment pentru a evita efectele secundare negative.

 



Surse:
https://www.healthline.com/nutrition/how-to-read-supplement-labels#terminology
https://www.healthline.com/nutrition/how-to-read-food-labels#serving-sizes
https://www.healthline.com/nutrition/how-to-choose-high-quality-vitamins-and-supplements#foods-vs-supplements
https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/should-you-get-your-nutrients-from-food-or-from-supplements
https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/do-you-need-a-daily-supplement
https://www.webmd.com/a-to-z-guides/prevention-15/vitamins/how-choose-vitamins-supplements
https://www.nativorganics.com/pages/what-makes-a-good-supplement https://mywelllabs.com/blogs/news/76154501-mindful-nutrition-what-makes-a-quality-supplement
National Health Services (2016). Common health questions: Do I need vitamin supplements? Retrieved 4 February 2019 from https://www.nhs.uk/common-health-questions/food-and-diet/do-i-need-vitamin-supplements/.
National Institue of Health (2011). Health Information: Dietary supplements: What you need to know. Retrieved 4 February 2019 from https://ods.od.nih.gov/HealthInformation/DS_WhatYouNeedToKnow.aspx.
https://good-routine.com/blogs/the-good-place/cum-alegem-corect-suplimentele-alimentare

 

Suport clienti 09:00-17:00

+40727748929 office@multisano.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!